Serdecznie dziękujemy wszystkim uczestnikom za przybycie do Warszawy na nasze szkolenie z zakresu zasad naliczania dotacji dla przedszkoli niepublicznych. Cieszymy się, że temat wzbudził zainteresowanie dużego grona właścicieli przedszkoli niepublicznych.
Z tego miejsca chcieliśmy jeszcze raz podziękować wszystkim uczestnikom za aktywny udział w spotkaniu i wymianę doświadczeń.
Również i dla naszego zespołu spotkanie było cennym źródłem informacji o praktykach gmin z całej Polski.
Uczestnicy szkolenia wskazywali m.in., że nie zawsze są informowani przez wójta o wysokości dotacji na bieżący rok budżetowy. Czasem taka informacja jest przekazywana w formie pisma informacyjnego, innym razem wydawane są np. zarządzenia, w jeszcze innych przypadkach o wysokości dotacji osoby prowadzące przedszkola niepubliczne dowiadują się z przelewów bankowych. Mieliśmy wreszcie przykład gminy, w której wysokość dotacji była inna w każdym miesiącu, a organy gminy odmawiały jakiejkolwiek informacji odnośnie sposobu ustalenia tej kwoty.
Dalszym problemem wskazywanym przez uczestników spotkania było „wyrównywanie” dotacji z lat ubiegłych, tj. dokonywanie przeliczenia wysokości dotacji wedle faktycznie poniesionych wydatków, a nie według wydatków zaplanowanych w budżecie. Następnie gminy na podstawie tak wykonanego przeliczenia wysuwają żądania zwrotu nadwyżki dotacji w kolejnym roku budżetowym. Jak wynika z doświadczeń uczestników spotkania, te wezwania mają różne formy, a często gminy dokonują w tym zakresie potrąceń jednostronnych w dotacji wypłacanych już w bieżącym roku, albo żądają zgody na potrącenie umowne z tych dotacji.
Czasem takie „wyrównanie” dotacji następuje na korzyść placówki. W takich przypadkach uczestnicy spotkania zwracali uwagę na problemy z rozliczeniem takiego „wyrównania” dotacji zaniżonej w poprzednim roku budżetowym. Czy należy takie wyrównanie potraktować jako dotację aktualną i rozliczać z wydatkami bieżącego roku, czy też rozliczać z wydatków za rok, w którym nastąpiło zaniżenie dotacji przez gminę, czy może nie rozliczać takiego „wyrównania” w ogóle? Do tematu z pewnością powrócimy na kolejnych spotkaniach oraz na łamach niniejszego serwisu internetowego.
Uczestnicy spotkania wskazywali ponadto, w jaki sposób gminy zaniżają należną wysokość dotacji, m.in. poprzez ukrywanie kosztów związanych z prowadzeniem przedszkoli pod innymi pozycjami budżetu, uwzględnianie w wyliczeniach punktów przedszkolnych i oddziałów przedszkolnych przy szkołach podstawowych, czy też przeliczanie dotacji według daty, w której liczba uczniów była największa, a w konsekwencji wyliczona dotacja proporcjonalnie mniejsza.
Wiele emocji wzbudzały kwestie dokumentacji, jaką winny prowadzić przedszkola, także w odniesieniu do postępowań kontrolnych.
Wreszcie, omawiany był również problem retorsji organów gmin wobec przedszkoli niepublicznych walczących o swoje prawa na drodze sądowej czy administracyjnej, a także zalety wspólnych działań prawnych podejmowanych przez osoby prowadzące przedszkola w obrębie danej gminy.
Z uwagi na duże zainteresowanie tematem, tych z Państwa, którzy z różnych przyczyn nie uczestniczyli w szkoleniu zapewniamy, że spotkanie zostanie powtórzone. Zamierzamy też w najbliższej przyszłości zorganizować kolejne szkolenia, w tym z zakresu kontroli prowadzonych w Państwa placówkach przez organy gminy – co również wywoływało bardzo duże emocje wśród uczestników spotkania.
O terminach kolejnych spotkań będziemy na bieżąco informować Państwa na niniejszym portalu internetowym.
Zachęcamy również Państwa do opisywania swoich doświadczeń na łamach niniejszego bloga, a także do zgłaszania tematyki szkoleń, którymi byliby Państwo zainteresowani. Prosimy o wpisywanie uwag do komentarzy przy artykułach bloga, lub bezpośredni kontakt mailowy na adres kontakt@prawoiedukacja.pl
Z poważaniem,
Zespół redakcyjny portalu „Prawo i Edukacja”