Formy wychowania przedszkolnego (1/3)

W Polsce istnieje obecnie wiele form prowadzenia działalność w zakresie wychowania przedszkolnego. W zależności od tego jaką formę prowadzenia działalności Państwo wybiorą, tak będą się kształtowały prawa i obowiązki związane z daną placówką. Stąd niezwykle istotne jest aby mieć świadomość różnych rozwiązań w tym zakresie, co pozwala dopasować rodzaj placówki do danego modelu biznesowego.

Niewątpliwie podstawową kwestią jest finansowanie wychowania przedszkolnego, które kształtuje się w różny sposób w przypadku danych placówek przedszkolnych.

Obecnie wyróżnić można następujące rodzaje placówek przedszkolnych:

A)     Przedszkola publiczne

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z 7 września 1991 o systemie oświaty, Przedszkolem publicznym jest przedszkole, które:

1) realizuje programy wychowania przedszkolnego uwzględniające podstawę programową wychowania przedszkolnego;

2) zapewnia bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w czasie ustalonym przez organ prowadzący, nie krótszym niż 5 godzin dziennie;

3) przeprowadza rekrutację dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności;

4) zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach.

Zgodnie z ww. przepisami o publiczności przedszkola nie przesądza więc publiczny charakter podmiotu prowadzącego przedszkole, lecz cechy związane z publiczną dostępnością i nieodpłatnością przedszkola.

Możliwe jest więc prowadzenie przedszkola publicznego przez podmioty niepubliczne i w praktyce tego typu w Polsce istnieją. W tym zakresie konieczna jest współpraca z gminą, która w takiej sytuacji  może zrezygnować z prowadzenia przedszkola na rzecz podmiotów niepublicznych, które będą wykonywały tę funkcję w zastępstwie gminy. Tego typu rozwiązania pojawiają się w Polsce i w niektórych gminach funkcjonują bez zastrzeżeń.

B)      Publiczne punkty przedszkolne

C)      Publiczne zespoły wychowania przedszkolnego

Powyższe rodzaje placówek stanowią tzw. inne formy wychowania przedszkolnego, których zakładanie możliwe jest na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej   z dnia 31 sierpnia 2010 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania.

Inne formy wychowania przedszkolnego mogą funkcjonować jako placówki publiczne lub niepubliczne.

Aby dany punkt przedszkolny lub zespół wychowania przedszkolnego mógł funkcjonować jako publiczny, musi zapewniać bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w czasie nie krótszym niż czas bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki ustalony przez radę gminy dla publicznych przedszkoli.

W praktyce publiczne punkty przedszkolne i publiczne zespoły wychowania przedszkolnego występują dość rzadko, głównie z uwagi na brak uzasadnienia ekonomicznego dla tego typu placówek.

D)     Oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych

Te dość powszechne formy wychowania przedszkolnego organizowane są bez wyraźnej podstawy prawnej. Powoduje to liczne komplikacje zarówno z punktu widzenia finansowania takiej placówki jaki i z uwagi na kwestie zatrudnienia w ww. placówkach.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*